Jan 5, 2009

HARI PERTAMA PERSEKOLAHAN 2009

Selamat menghadiri sekolah. Bagaimana perasaannya kembali semula ke sekolah setelah lama bercuti. Agaknya pelajar-pelajar berasa teruja.Tentu rindu kepada kawan-kawan. Mungkin tak terfikir pasal pelajaran. Tetapi itu yang harus difikirkan pada hari pertama ini. Kenapa?Bukankah masih awal lagi untuk fikir pasal pelajaran?

Tak.Itu yang silapnya. Biarpun baru hari pertama, tapi hari inilah waktunya kita sudah menetapkan sasaran kita dalam pelajaran. Ok.Biar saya tanya dulu. Dah buat azam tahun 2009? Belum?Kenapa belum? Bukankah azam menjadi penggerak kita untuk belajar. Semangat untuk mencapai kejayaan biasanya datang dari azam yang kita bina. Tekad untuk berjaya patutnya sudah disemat dalam hati dari hari pertama kita melangkah kaki semula ke sekolah.

Hari pertama sekolah, guru-guru sudah diingatkan supaya terus memulakan pengajaran dan pembeajaran (P&P). Guru-guru perlu bersedia untuk mengajar tetapi kalau pelajar belum bersedia untuk belajar, bagaimana? Berkesan atau tidak sesuatu P&P amat bergantung kepada kedua-dua belah pihak.Yang mengajar dan yang belajar.

Jadi, bantulah diri anda dan guru anda dengan 'set' pada minda yang anda juga akan memberi fokus sepenuh pada pelajaran pada hari ini, mulai hari ini dan untuk hari-hari seterusnya. Kalau anda tidak mulakan sendiri, siapa?

Ok. Dapatkan artikel saya 'Belajar Cara Belajar' dalam Majalah Ehwal Pendidikan(EP) keluaran Januari 2009. Semoga mendatangkan manfaat kepada anda.

No comments:

Post a Comment