Feb 8, 2009

Langkah Untuk Belajar-Belajar itu Mudah!

Ramai pelajar rasa tertekan dengan bebanan tugas belajar. Nak belajar bukannya susah. Dah banyak kali saya cakap. Tak ramai tak percaya. Saya ulang lagi. Nak belajar tak susah. Yang pentingnya ialah MINAT. Malangnya ramai yang tidak minat nak belajar. Ramai yang terpaksa belajar atau dipaksa belajar oleh ibu bapa. Semuanya hanya nak lulus ‘exam’.
Kerja belajar bukannya boleh dipaksa-paksa. Tak menjadi. Tapi kalau tak dipaksa, alamat tak dibuat langsung. Habis tu camna?
Senang saja.(Lagi-lagis senang! Lagi-lagi mudah! Mesti ada yang mengutuk saya ni.Hehehe! Semua tu sebab tak yakin dengan diri sendiri bukannya tak yakin dengan saya).
Bagi yang nak tahu langkah awal nak belajar, ikutilah langkah mudah ini.

Pertama,
‘Set’kan di minda ‘Belajar itu Mudah’ (Logik tak logik, Mampu tak mampu, boleh tak boleh...Ketepikan fikiran negatif itu dulu).

Kedua,
Bina Azam. Katakan pada diri sendiri ‘Aku akan dapat ‘Straight A’ dalam PMR atau 10A1 dalam SPM.
Ini mesti ramai yang ragu-ragu. Boleh ke aku dapat cemerlang macam tu? Cikgu ni mengarut, apa? Janganlah target tinggi sangat. Ikut kemampuan. Tak tahu kebolehan atau potensi diri, tanyalah cikgu kat sekolah tu. Cikgu yang kenal anda lah . Cikgu yang mengajar anda. Biasanya cikgu boleh melihat potensi atau kemampuan anak didiknya.

Ketiga,
Buat perancangan strategi. Nak berjaya kena ada strategi. Tanyalah diri, ‘Bagaimana aku nak capai 10A1 ni? Senaraikan langkah-langkah atau aktiviti yang perlu dilakukan. Rancang aktiviti. Tak tau tanya kaunselor. Nak tau dari saya...topik akan datang akan saya bincangkan. Kena ikut perkembangan blog saya ni. ( Taktik nak pancing pengunjung blog.hehehe! Biasalah...Jangan marah!)
Rancang aktiviti untuk LULUS dan capai ‘TARGET’. Jangan rancang untuk ‘GAGAL’

Contoh rancangan untuk GAGAL ;

a.Jangan buat apa-apa aktiviti belajar.
b.Baca buku? Tak.tangguhkan dulu. Tunggu ada mood.
c.Buat Latihan? Jangannnnnn.Tunggu dululllll.Nantilah. banyak masa lagi. Buat saat akhir. Tak pun tiru kawan saja.
d. tak payah tanya cikgu kalau tak faham. Cikgu memang ajar entah apa-apa. Tanyapun mesti tak faham. Lagipun malu kat kawan-kawan
e. Lepak lama-lama dengan kawan-kawn. Tak pa. Nak enjoy.Exam lambat lagi.
f. Chatting dengan kawan dekat internet. Pergi myspace, frienster atau tagged. Best gilerrrr!
h. Main permainan video. Berjam-jam pun tak apa

Sebenarnya, kalau anda tidak merancang sesuatu untuk berjaya, anda sebenarnya merancang untuk ‘GAGAL’, jadi kesimpulannya...buatlah sesuatu.
Apa sesuatu itu? Sesuatu itu, yang utamanya ialah menguruskan masa.

a. Pengurusan masa
Pelajar yang mahu berjaya mesti tahu menguruskan masa secara berkesan. Untuk menguruskan masa, mesti ada jadual belajar sendiri. Jadual belajar menjadi panduan skop pembelajaran mengikut masa atau tempoh. (Saya akan bincangkan cara buat jadual waktu dalam siri kemahiran belajar yang akan datang..selalulah tengok perkembangan blog ni yek! Hehehe! Satu lagi cara nak anda datang tengok blog saya.)

 Perlu diingat! Dalam anda merancang untuk berjaya, anda perlu catat segala perancangan tersebut. Untuk diingati (sebagai reminder), supaya anda tidak lupa. Boleh jugak ditampal di tempat-tempat yang anda selalu nampak, misalnya di atas meja tulis, di dinding bilik, di pintu bilik, di depan peti ais dan mana-mana tempat strategik...kat tandas pun tak pa. Ye la sambil cangkung-cangkung tu daripada berkhayal baik baca dan ingat balik apa yang telah dirancang.

Tujuannya supaya pelajar akan sentiasa ingat perkara yang harus dilakukannya. Agar pelajar kembali ke ‘trek’ asal andai tergelincir/ter’melencung’ ke tempat lain, jauh daripada sasaran.
 
Keempat,
Pelaksanaan.

Apabila dah dibuat perancangan aktiviti, tentulah tiba masanya untuk melaksanakan aktivti-aktivit yang dirancang.Tetapi ingat....buatlah ikut ruang dan masa anda sendiri.Maksudnya boleh diubahsuai ikut kemampuan atau kebolehan anda.( Kan namanya perancangan, bolehlah diubahsuaikan...mana boleh terlalu rigid,kan)Satu lagi yang saya nak nasihatkan.

Jangan cepat putus asa. Pada peringkat awal, potensi nak ikut 100% perkara yang dirancang, jarang menjadi. Terutamanya bagi pelajar yang dah biasa malas nak belajar, yang dah kena serang dengan penyakit M (apa M tu?...MALASSSSSS). Tak pa kalau mulalah tergelincir dari landasan. Naik trek balik, jangan putus asa.k


Kelima,
Pantau kembali segala aktiviti pembelajaran. Buat refleksi segala tindakan. Perbaiki kelemahan.perkuatkan lagi kekuatan diri dan kebolehan.

Keenam,
Rekod segala pencapaian atau prestasi sendiri.boleh buat ujian sendiri atau buat berdasarkan markah ujian sekolah

Ketujuh
Selalulah jenguk blog saya untuk tips-tips belajar.k
 

No comments:

Post a Comment